Jak transformacja cyfrowa zmienia logistykę?

Transformacja cyfrowa nie jest dziś nowością czy sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji. Dotyka ona wielu branż, a w większości z nich jest już standardem. Dotyczy to również, a być może przede wszystkim, logistyki.

Narzędzia cyfrowe mogą zrobić olbrzymią różnicę w branży logistycznej. Przyspieszają one pracę, zwiększają jej efektywność i pozwalają Ci zaoszczędzić – zarówno czas, jak i pieniądze. Przy rosnącej liczbie operacji logistycznych jest to po prostu konieczność.

Na które z nich warto zwrócić szczególną uwagę?

Cyfrowa transformacja zmienia logistykę – przykłady 

Transformacja cyfrowa zakłada wdrożenie innowacji technologicznych zmieniających całościowo dotychczasowy sposób funkcjonowania przedsiębiorstw. To proces, który wpływa na praktycznie każdy aspekt działania firm.

Jak cyfrowa transformacja zmienia logistykę już dziś i jakich zmiany upowszechnią się w najbliższym czasie? Oto kilka przykładów:

  1. Cyfryzacja dokumentów 

Wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów to dla wielu firm pierwszy krok na drodze do cyfrowej transformacji. Ma on wiele zalet:

  • Dokumenty się nie gubią. Znajdują się w jednym miejscu i z łatwością można je odnaleźć.
  • Proces wyszukiwania dokumentów jest szybszy.
  • Zwiększasz bezpieczeństwo. Dokumenty nie mogą się zgubić i nie mogą wejść w posiadanie przypadkowych osób.
  • To ekologiczne rozwiązanie. Twoja firma zużywa mniej papieru.

Elektroniczny obieg dokumentów to nie tylko ich cyfryzacja. To także wykorzystanie elektronicznych podpisów i innych form cyfrowej autoryzacji.

  1. Data centers 

Logistyka oznacza generowanie potężnych ilości danych – chociażby wspomnianych wyżej dokumentów. Data center to pomieszczenie, które umożliwia Ci utrzymanie i przechowywanie infrastruktury informatycznej, którą wykorzystujesz w swojej firmie – serwerów, urządzeń przechowywania danych (np. SAN) czy infrastruktury sieciowej.

Wynajem czy budowa takiego centrum znacznie zwiększa bezpieczeństwo Twojej firmy i zapewnia ciągłość jej funkcjonowania. Jest tak za sprawą takich rozwiązań, jak:

  • redundancja serwerów, elementów sieciowych i dysków,
  • systemy wentylacji i chłodzenia,
  • zasilanie awaryjne,
  • redundancja połączeń sieciowych do wielu dostawców,
  • zabezpieczenia przeciwpożarowe,
  • kontrola wstępu.

Decydując się na takie rozwiązanie, wybierz partnera, który posiada odpowiednią wiedzę na temat tworzenia data center – nie ma tu miejsca na niedopatrzenia czy pomyłki. Kluczowe jest pozyskanie odpowiedniej działki, a następnie przeprowadzenie procesu budowania i dostosowania inwestycji dla potrzeb klienta w zgodzie z najwyższymi standardami.

  1. Wykorzystanie Internetu Rzeczy (Internet of Things/IoT) 

Czy słyszałeś o czwartej rewolucji przemysłowej? Jeśli nie, warto poznać to zjawisko bliżej – w końcu zachodzi ono na naszych oczach. Tzw. przemysł 4.0 oznacza integrację ludzi, maszyn i przeróżnych programów komputerowych.

W praktyce dla branży logistycznej oznacza to np. stosowanie czujników w hali produkcyjnej, które przechwytują informacje z otoczenia fizycznego i przekazują je do komputerowej bazy danych. Taką rolę mogą pełnić znaczniki (tagi) RFID będące alternatywą dla kodów kreskowych, ale także czujniki ruchu montowane na automatycznych systemach jak np. układnice czy przenośniki palet.

  1. Systemy WMS 

Systemy WMS cieszą się w ostatnich latach coraz większą popularnością. To programy informatyczne, które służą do zarządzania codziennymi operacjami magazynowymi i wspierają prowadzenie biznesu w branży logistycznej. Umożliwiają one kolejkowanie i układanie przeróżnych procesów.

Stają się one swoistym centrum magazynu i katalizatorem rozwoju technologicznego – umożliwiają zaplanowanie poszczególnych działań, kalkulowanie kosztów, a także prowadzenie analiz, co prowadzi do optymalizacji pracy całego magazynu.

  1. Sztuczna inteligencja w logistyce 

Twoi pracownicy tracą czas na żmudne wpisywanie danych księgowych? A może zmagasz się z właściwą interpretacją danych i podejmowaniem decyzji biznesowych? Transformacja cyfrowa jest odpowiedzią między innymi na takie wyzwania.

Sztuczna inteligencja napędza transformację cyfrową. Zmniejsza ona ryzyko ludzkich błędów i ogranicza zbędne koszty. To przede wszystkim sztuczna inteligencja wraz z uczeniem maszynowym umożliwia analizę bardzo dużej ilości danych na poszczególnych etapach łańcucha dostaw. Wiąże się to z wieloma korzyściami. Przede wszystkim:

  • pozwala na lepsze prognozowanie popytu,
  • umożliwia bardziej efektywne zarządzanie zapasami w magazynie,
  • ułatwia rozmieszczenie towarów w magazynie,
  • usprawnia zarządzanie końcowym etapem łańcucha dostaw (logistyką ostatniej mili).
  1. Wykorzystanie automatyzacji procesów biznesowych 

Robotyzacja procesów logistycznych w niektórych kręgach wzbudza pewne kontrowersje. Niesłusznie – wyręcza ona ludzi w wykonywaniu powtarzalnych, rutynowych czynności i daje im pole do wykazania się w bardziej wymagających zadaniach.

To dzięki automatyzacji możesz uniknąć powtarzalnych procesów wykonywanych przez pracowników, którzy w tym czasie mogliby poświęcać czas na znacznie ważniejsze czynności. Przekłada się to zarówno na wzrost ich produktywności, jak oszczędności.

Transformacja cyfrowa to przyszłość logistyki 

Jesteśmy przekonani, że za kilkanaście, a być może już nawet kilka, nie będzie mowy o logistyce bez cyfryzacji. Już dziś trudno spotkać firmę, która nie korzysta z jakichś osiągnięć cyfrowego świata.

Pamiętaj, że wymagania klientów rosną w coraz szybszym tempie. Bez transformacji cyfrowej ich spełnienie jest w wielu przypadkach niemożliwe. Rozwiązania takie jak data center nie tylko przyczyniają się do zwiększenia efektywności funkcjonowania Twojej firmy, ale także poprawiają jej bezpieczeństwo.