Czym jest fulfillment i jakie ma znaczenie w e-commerce?

Właściciele sklepów internetowych na co dzień zmagają się z wieloma wyzwaniami, a jednym z najpoważniejszych pozostaje niezmiennie magazynowanie towaru. Z tym zagadnieniem bezpośrednio wiąże się hasło „fulfillment”, czyli outsourcing usług logistycznych. Zastanawiasz się, czy zastosowanie tego modelu logistycznego wspomoże rozwój Twojego biznesu w sieci?

Czytaj dalej, a dowiesz się, czym dokładnie jest fulfillment i jaka jest jego rola w nowoczesnej branży e-commerce. Zapraszamy do czytania!

Co to jest fulfillment?
Fulfillment polega na przekazaniu obsługi i procesów logistycznych do rąk zewnętrznej firmy-operatora, która zajmuje się ich realizacją w Twoim imieniu. Dzięki takiemu rozwiązaniu właściciel sklepu internetowego może skupić się na najważniejszych aspektach związanych z funkcjonowaniem swojego biznesu: dostarczaniu wysokiej jakości produktów, optymalizacji produkcji i działań marketingowych oraz na zwiększaniu przychodów.

W zależności od wybranego modelu podwykonawca może przejąć na siebie (całkowicie lub częściowo) obowiązki w zakresie magazynowania i zarządzania produktami. Na Twoje życzenie zajmie się także całością procesu obsługi zamówienia – poczynając od odbioru towaru od dostawcy, przez doręczenie go do końcowego klienta, po obsługę ewentualnych reklamacji i zwrotów.

Coraz więcej przedsiębiorców podczas zakładania sklepu internetowego wybiera fulfillment jako wiodący model logistyczny w swoim biznesie. Nie ma w tym zresztą nic dziwnego, bo oferuje on rozsądny kompromis między tradycyjnym systemem logistycznym (gdzie przedsiębiorca korzysta z własnego magazynu i poprzez pracowników realizuje zamówienia) a modelem dropshippingu.

Jak w praktyce wygląda fulfillment?
Przekazanie obsługi logistycznej do zewnętrznego operatora wiąże się z usprawnieniem wszelkich procesów logistycznych w firmie, m.in. wysyłki towarów – przy założeniu, że przedsiębiorca nie będzie musiał w ogóle poświęcać na nie uwagi. Do podstawowych zadań firm oferujących usługi fulfillment należą:

  • magazynowanie towaru w halach,
  • współpraca z firmami kurierskimi i wysyłanie produktów do klientów,
  • dbanie o szybką wysyłkę towaru, także w okresie zwiększonego popytu,
  • przygotowywanie opakowań, etykietowanie i oznaczanie przesyłek, organizowanie odpornych pakunków (jeśli zachodzi taka potrzeba),
  • obsługa płatności i przekazywanie jej do podmiotu zlecającego usługę fulfillmentu,
  • wysyłka powiadomień SMS/e-mail o realizowanych transakcjach, rozliczenia za wykonywaną usługę.

Specyfika branży e-commerce, szczególnie wymagającej pod kątem logistyki, wymusza na firmach fulfillmentowych wdrożenie określonych strategii z zakresu efektywnego zarządzania towarem. Często wybierają oni usługi zewnętrznych deweloperów, takich jak 7R, którzy dostarczają sprawdzone rozwiązania dopasowane do potrzeb sklepów internetowych.

Jednym z bardziej polecanych są magazyny BTS (za ang. Built-to-Suit), czyli powierzchnie zindywidualizowane pod konkretne wymagania, zgodne ze specyfiką przedstawioną przez klienta. To przykład rozwiązania, które idealnie sprawdza się do obsługi dynamicznie zmieniającej się branży e-commerce.

Jakie są główne zalety tego modelu logistycznego?
Warto mieć na uwadze, że poszczególne firmy logistyczne oferujące fulfillment zapewniają usługi o różnym stopniu rozbudowania – przed wyborem konkretnego operatora trzeba więc dokładnie przeanalizować jego ofertę. Można jednak wymienić pewne uniwersalne korzyści, wynikające z przekazania obsługi logistycznej na zewnątrz:

  • Oszczędność czasu – wszystkie obowiązki z zakresu logistyki i obsługi zamówień, ważne z perspektywy optymalnego funkcjonowania i rozwoju Twojej firmy, zostają przekazane zewnętrznej firmie.
  • Wyeliminowanie kosztów związanych z magazynowaniem – magazynowanie towaru w przypadku sprzedaży opartej na klasycznym systemie logistycznym leży w gestii przedsiębiorcy. W przypadku modelu fulfillment odchodzą jednak wydatki, które musiałyby być przeznaczone na wynajem powierzchni magazynowej i zatrudnienie pracowników zajmujących się wysyłką zamówień.
  • Elastyczność i skalowalność – koszty fulfillmentu rosną proporcjonalnie do ilości magazynowanego towaru i zamówień realizowanych przez Twój sklep internetowy. Można więc w łatwy sposób kontrolować wydatki i rozwijać swój biznes.
  • Duża kontrola nad procesem – w odróżnieniu od dropshippingu otrzymujesz bardzo dużą kontrolę nad procesem wysyłki i nie jesteś uzależniony od produktów, które oferuje dana hurtownia.
  • Możliwość personalizacji – poszczególni operatorzy oferujący fulfillment pozwalają indywidualizować przesyłki wysyłane do klientów, dorzucając do nich np. materiały marketingowe czy spersonalizowane opakowania. To ważne pod kątem doświadczeń zakupowych klientów.

Rola modelu fulfillment w e-commerce – podsumowanie
Fulfillment to nowoczesna metoda organizacji procesów logistycznych, która zyskuje coraz większą popularność głównie wśród właścicieli biznesów e-commerce. Choć w Polsce outsourcing zarządzania zapasami i obsługi zamówień nie jest jeszcze tak rozpowszechniony, jego rola w skali globalnej jest niepodważalna.

Wynika to z faktu, że magazynowanie towarów wciąż pozostaje jednym z najtrudniejszych zadań przy prowadzeniu sklepu internetowego. Usługi logistyczne fulfillment pomagają odciążyć przedsiębiorców w wykonywaniu powtarzalnych i wymagających zadań związanych z zarządzaniem towarem – co pozwala im w pełni skupić się na prorozwojowych aspektach działalności.

Zobacz także:

RFID – co to jest i jak pomaga w automatyce?

Szybciej, łatwiej, lepiej. Jak e-commerce zmienia logistykę