Naśladować naturę
– Chciałabym, żeby człowiek z pomocą technologii sprzyjał ekologii – mówi Łucja Paszkowska, która dzięki projektowi siedziska z rozchodnikiem została laureatką trzeciej nagrody w konkursie 7R „Warehouse of art: Young art for the planet” w kategorii ergonomiczne siedzisko.
Co było dla Pani inspiracją do stworzenia projektu konkursowego?
Łucja Paszkowska: Natura. Jest ona źródłem inspiracji dla moich wszystkich projektów. Dopatruję się w niej nieograniczoności w tym sensie, że istnieje punkt, w którym wyobraźnia ludzka się kończy, a natura takiego punktu nie ma. Natura jest też spójna i jednocześnie różnorodna. Nie wprowadza przy tym chaosu, daje spokój i równowagę. To bardzo ważne w mojej pracy. Chciałabym, żeby projekty ludzkie naśladowały projekty natury, żeby nie było w nich elementów zbędnych, nadmiaru czy przepychu. Właściwości przedsięwzięcia powinny poza tym z czegoś wynikać, powinno być ono przemyślane i funkcjonalne. W projektowaniu skupiam się też na użytkowniku, chciałabym, żeby to, co tworzę, przemawiało do ludzi.
Natura odgrywa więc poczesną rolę w pani pracy, ale czy tylko natura?
Swoim projektem chciałam pokazać, że połączenie technologii, ekologii i człowieka jest możliwe, że te trzy osobne spektra mogą współtworzyć całość. Tego się trzymam w swoim tworzeniu. Chciałabym, żeby człowiek z pomocą technologii sprzyjał ekologii. Przemyślane projekty mogą wpływać na świadomość ludzi, podkreślać, że wszystko, co nas otacza, jest po coś. Przy użyciu odpowiednich środków i materiałów projekty te nie muszą być uciążliwe dla środowiska, odpowiadając jednocześnie na potrzeby użytkownika.
W projekt ergonomicznego siedziska wpisana jest donica z rozchodnikiem. Dlaczego akurat ta roślina?
Rozchodnik jest fantastyczną rośliną, to sukulent, który przetrwa w niemal każdych warunkach. Roślina ta wykazuje właściwości pochłaniania wody i dwutlenku węgla, co korzystnie wpływa na środowisko. Przy zastosowaniu właściwego systemu w donicy rozchodnik nie wymaga szczególnej pielęgnacji, jest odporny na mróz i wiatr, a w ciągu roku cieszy oko różnymi odcieniami zieleni.
Stelaż siedziska wykonany jest z kolei ze stalowych płaskowników zapewniających silną konstrukcję. Żywotność stali jest bardzo długa, a przy odpowiedniej utylizacji można ją wtórnie wykorzystać. Do stelaża dokręcone są drewniane deski zaimpregnowane olejem lnianym. Drewniane panele wykonane są z olchy, która dobrze znosi zmienne warunki atmosferyczne.
Czy może Pani zdradzić, nad jakimi projektami obecnie pracuje?
Dopracowuję projekt parawanu konferencyjnego przeznaczonego do telekonferencji. Ma być on użyteczny, a jednocześnie ekologiczny – i nad tym ostatnim aspektem obecnie się pochylam. Zależy mi na tym, żeby ten produkt był samoistnie biodegradowalny. Natura tworzy od setek milionów lat i nie niszczy sama siebie. Chciałabym, żeby projektowanie było dobre dla ekosystemu, a w swojej twórczości chcę naśladować sposób działania natury i nie wprowadzać na rynek rzeczy zbędnych, zaśmiecających świat.
O konkursie Warehouse of Art
Konkurs 7R „Warehouse of art: Young art for the planet” był skierowany do studentów i absolwentów warszawskiej ASP. Jego motywem przewodnim było hasło „Technologia. Ekologia. Człowiek. Koegzystencja”. Zadanie konkursowe polegało na stworzeniu projektu sztuki użytkowej o tematyce ekologicznej w jednej z trzech kategorii: ergonomiczne siedzisko, mural na zbiornik przeciwpożarowy i ekologiczny gadżet 7R. W sumie na konkurs wpłynęło 26 prac. Prace laureatów są dostępne na stronie 7rwarehouseofart.pl.