Potencjał wzrostu branży magazynowej
Dobra passa branży magazynowej utrzymuje się już od kilku lat. Jest to jeden z nielicznych sektorów gospodarki, którego nie spowolnił wybuch pandemii. Wręcz przeciwnie – wzrost popularności rozwiązań e-commerce oraz rosnące zapotrzebowanie na usługi logistyczne dodatkowo go wzmocniły, a branża pobijała swoje kolejne rekordy. W efekcie na przestrzeni ostatnich lat wielkość zaplecza magazynowego w Polsce podwoiła się. Czy rynek wciąż dysponuje potencjałem do dalszego wzrostu?
Drugim po pandemii wyzwaniem dla branży magazynowej, być może jeszcze większym, jest trwająca od lutego 2022 r. wojna w Ukrainie. Załamanie łańcuchów dostaw czy ograniczona dostępność surowców i towarów nie pozostają bez wpływu na popyt, podaż, a także wolumeny inwestycje w sektorze nieruchomości magazynowych i logistycznych. Do tego należy dodać galopującą inflację, niestabilne kursy walut oraz podwyżki stóp procentowych czy cen energii… O wyzwaniach tej części rynku pisaliśmy w raporcie „Polska branża logistyczno-przemysłowa”.
Mimo tych przeciwności branża radzi sobie bardzo dobrze i pod względem aktywności deweloperów Polska utrzymuje się w europejskiej czołówce. Zainteresowanie inwestorów naszym rynkiem jest na wysokim poziomie, co w połączeniu z wysoką chłonnością rynku pozwala na optymistyczne prognozy. Potwierdzają to najnowsze dane zgodnie, z którymi inwestycje z pierwszych miesięcy 2022 roku dwukrotnie przewyższyły działania z roku ubiegłego. Obecnie w budowie są obiekty o łącznej powierzchni liczącej blisko 5 mln mkw. i trzeba zaznaczyć, że zwiększa się nie tylko przestrzeń, ale także standard magazynów.
Pandemia znacznie wpłynęła na zmianę zachowań konsumenckich. Obecnie coraz więcej nabywców deklaruje, że zależy im na krótkim czasie dostawy produktów zamawianych online – najlepiej, aby był on liczony w godzinach. Aby osiągnąć taki efekt niezbędna jest optymalizacja łańcucha dostaw, a szczególnie transportu ostatniej mili. Odpowiednie zarządzanie tymi kwestiami pozwala także firmom ograniczyć ryzyko spowodowane niedostępnością części towarów na rynku. W efekcie – oprócz dużych parków logistycznych – coraz szybciej rozwija się baza magazynów miejskich, które w 7R tworzymy pod nazwą 7R City Flex. To obiekty zlokalizowane w obrębie miast, doskonale skomunikowane z centrum metropolii i z łatwym dostępem do węzłów komunikacyjnych. Często w tego typu budynkach, oprócz części magazynowej, tworzymy także zaplecze biurowe.
Przykładem takiego rozwiązania jest 7R City Flex II, w którym swoje operacje biznesowe prowadzi m.in. sklep Frisco.pl. Marka, dostarczająca swoje produkty do ponad 120 tysięcy gospodarstw domowych, wynajęła od 7R ponad 3 500 mkw. certyfikowanej przestrzeni magazynowo-biurowej, co pozwala jej na efektywne zarządzanie dostawami do klientów w Trójmieście.
Rośnie także popularność obiektów typu Build-to-Suit, czyli magazynów projektowanych zgodnie z wymaganiami najemcy, często wyposażonych w zautomatyzowane rozwiązania, dopasowane do konkretnych potrzeb danego biznesu. Jak mówił Piotr Miodek, Head of BTS w 7R, w wywiadzie dla WNP.pl:
Oprócz lokalizacji klient otrzymuje techniczny know how. Inwestor, który podejmuje współpracę z deweloperem, zyskuje na przeprowadzeniu za niego całego procesu budowlanego: od nabycia gruntu, przez uzyskanie pozwoleń, wybór generalnego wykonawcy do odbioru obiektu. Nadzorujemy jakość pracy, zapewniamy wymagany prawem nadzór budowlany, dbamy o każdy szczegół.
Zielony biznes
Dynamiczny rozwój branży sprawia, że deweloperzy coraz odpowiedzialniej podchodzą też do biznesu. Coraz częściej widoczna jest uważność na kwestie ekologiczne, zarówno wśród inwestorów, jak i najemców. Zielone działania to nie tylko troska o planetę, ale także optymalizacja biznesu. Rozsądne gospodarowanie energią pozwala wypracować realne oszczędności w budżecie firm. Dlatego wśród wyróżników takich jak innowacyjność czy technologie coraz ważniejsze miejsce zajmuje właśnie ekologia. Podejście to jest widoczne także w 7R i stanowi fundament planów związanych z rozwojem marki.
Potwierdzeniem tych założeń jest przyjęta na lata 2022-2025 strategia. Zakłada ona szczególną dbałość o zrównoważony rozwój, w tym dążenie do neutralności klimatycznej, wspieranie społeczności lokalnych i rozwoju pracowników oraz działanie zgodnie z przyjętym ładem korporacyjnym. W praktyce oznacza to realne działania firmy, które mają służyć środowisku, klientom, pracownikom, a także sąsiadom.
Założenia te są sukcesywnie przekuwane w realne rozwiązania, które ograniczają zużycie energii i emisji dwutlenku węgla, a także chronią bioróżnorodność. Panele fotowoltaiczne, zwiększona izolacyjność ścian i dachu, oświetlenie LED czy system zarządzania zużyciem energii to tylko przykłady narzędzi wykorzystywanych w magazynach, które pozwalają minimalizować ślad węglowy oraz wspierają najemców w osiąganiu neutralności klimatycznej. Kolejnym elementem strategii firmy są inicjatywy prosąsiedzkie, skierowane do lokalnych społeczności, w tym budowanie i remontowanie dróg czy wspieranie młodych sportowców i artystów. Uzupełnieniem naszych praktyk w zakresie ESG jest również działanie zgodnie z polityką i procedurami z obszaru ładu korporacyjnego, dlatego działamy m.in. w oparciu o Kodeks Dobrych Praktyk, dbając o etykę naszego biznesu.
Wierzymy, że inwestycje w zrównoważony rozwój to działania o długofalowej stopie zwrotu, a z drugiej strony dostrzegamy ich ogromną wagę w obliczu kryzysu klimatycznego i wyzwań, przed którymi staje obecnie całe otoczenie biznesowe.